Gør noget godt for din sundhed

Ingen kommentarer Share:
Svært ved at falde i søvn?
22xxss

Er du træt af at mangle overskud og energi i hverdagen? Så kan det være nødvendigt at tage et kig på din sundhed, og se om den kan forbedres. Din sundhed betyder utrolig meget for både krop og sind, og derfor er det et oplagt sted at starte, hvis du vil være mindre stresset, når du arbejder, og hvis du vil være bedre til at være til stede, når du er sammen med familie og venner. 

Vi tager her et kig på nogle af de faktorer, som har allerstørst indvirkning på din sundhed, og hvad du skal gøre for at skabe mere overskud. 

grøn mad

Søvn

Hvor meget du sover om natten og hvordan din døgnrytme er, har enormt stor betydning for din sundhed. Af søvn, kost og motion, er det faktisk søvnen, der betyder allermest for, hvor sund du er. Så vil du gerne kickstarte din krop, er det både et nemt og effektivt sted at starte. 

Få en bedre søvnrytme ved at sørge for at have en fast døgnrytme. Gå i seng på samme tidspunkt og stå op på samme tidspunkt, også når det er weekend. Sørg for at sove omkring de 8 timer – hvor meget du end tror du kan klare dig på en 5-6 timer, så har langt størstedelen af alle mennesker brug for 8 timers søvn. 

Hvis du har problemer med at falde i søvn, så kan det skyldes, at du bruger for meget tid i din seng – når du ikke sover. Hvis du spiser, ser serier og slapper af i din seng, når du ikke skal sove, bliver det sværere for din krop at finde ind i søvnen, når du faktisk gerne vil sove. Så ligger du søvnløs i lang tid og vender og drejer dig, så forsøg at begræns brugen af din seng til, når du skal sove. 

Er du meget lys- og lydfølsom, kan det også være relevant at kigge på, om du har brug for bedre gardiner eller lytte til noget, fx white noise, som blokerer for generende lyde ude fra. 

Kost 

En masse livsstilssygdomme bunder i at man ikke spiser sundt nok. Hvis du gerne vil i gang med at spise sundere, så kan det være en god motivation, at du også får det bedre på den lange bane. Og samtidig med vil det skabe overskud i hverdagen næsten lige med det samme. 

Sørg for at spise masser af grøntsager og fibre. Disse er med til at holde orden i dit fordøjelsessystem, så du ikke bliver forstoppet eller oplever andre gener fra din kost. Det er også rigtig sundt at skære ned på kødet og i stedet supplere med proteinholdige madvarer – som fx bønner, linser og nødder. 

Det kan virke uoverskueligt at omlægge sin kost fuldstændigt, så se om ikke du kan starte et simpelt sted. Elsker du kød, er det måske ikke dét du skal skære ned på først. Men bare se om, ikke du kan få nogle flere grøntsager med. 

træn dig sund

Motion

Motion er selvfølgelig også en vigtig spiller, når det gælder din sundhed. Vil du gerne være mere aktiv i hverdagen, men kan ikke helt finde motivationen til det, så start i det små. Tag cyklen på arbejde, tag trapperne og gå de distancer, du kan i hverdagen. Så kan du altid supplere med løbeture, en sportsgren, som du elsker, eller ture i fitness. 

Smertelindring

Et helt basalt udgangspunkt for en rar og behagelig hverdag, er selvfølgelig, at man er smertefri. Er du en af de mange danskere, der lider af kroniske sygdomme, som fører til daglige smerter, er det nok en af de steder, du vil finde mest glæde i at arbejde med. 

Læs mere her om, hvordan du får økonomi til smertelindrende behandling.

Previous Article

Tjen penge ved at udleje boliger

Next Article

Gør dit hjem trygt med ordentlige låse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.