Søgemaskinen Google er blevet en vigtigere og vigtigere del af virksomheders markedsføring gennem de sidste mange år. Reklamer på Google er ekstremt vigtige for at blive set og hørt af kunderne. Ligegyldigt om man går efter at tiltrække nye besøgende til sin hjemmeside, vil øge sit onlinesalg eller have kunderne tilbage for at købe mere, kan Google Adwords hjælpe en på vej.
Men hvad er Google Adwords egentlig og hvordan fungerer det i praksis? Kort beskrevet er Google Adwords annoncering i Googles søgemaskine og deres undersider. Annoncerne dukker op, så snart kunderne anvender Google og man kan både reklamere under søgeresultaterne og når brugerne er på udkig efter den type produkter virksomheden sælger.
Google Adwords hjælper til øget salg
Google er vokset til en gigant på internettet, og faktisk består 96 % af deres årlige omsætning af Adwords. Det skyldes, at Adwords er relevant for stort set alle virksomheder, for hvem kan ikke bruge øget synlighed?
Google er blevet et centralt værktøj for danske virksomheder, når man skal øge salget, for man kan ikke komme udenom at synlighed øger salget, og synligheden fås bedst via annoncering i søgemaskiner, der bruges af stort set alle danskere. Faktisk tyder flere undersøgelser på, at kunder næsten altid starter med en søgemaskine, når de søger efter produkter.
Ved at bruge Google Adwords kan man finde og målrette sine budskaber til en helt specifik målgruppe, og det er et ret præcist marketingværktøj, som gør at virksomheden bliver fundet af de personer, som søger efter de ting, virksomheden producerer eller sælger.
Det smarte ved Adwords er samtidig, at de kan målrettes mod specifikke regioner, byer eller lande, og man kan oven i købet angive en særlig afstand fra virksomheden, hvis man ønsker dette. På den måde er man sikker på, at reklamerne bliver set af de relevante potentielle kunder og derved opnå mere værdi, for de penge man bruger på at reklamere.
Annoncering i søgemaskiner skal gøres med omhu
Alt for mange virksomheder bruger alt for mange penge på at reklamere fejlagtigt. Det vil sige, at de rammer forkerte målgrupper og dermed ikke får nok ud af annonceringen. En korrekt og gennemarbejdet opsætning af Google Adwords er derfor nødvendig, for at få det optimale ud af markedsføringen.
Netop fordi alle virksomheder har brug for reklamerne i søgemaskinerne, er det svært at differentiere sig, og det kan derfor være en god idé at søge hjælp hos professionelle konsulenter, der kan hjælpe med at sætte reklamerne op.
Måden reklamerne fungerer på er, at man laver en konto på Google, og opsætter sin kampagne eller skriver sine annoncer. Derudover skal man vælge det søgeord, som man gerne vil forbindes med. Adwords fungerer på en måde ligesom en auktion, så jo mere man byder på et søgeord, jo højere op kommer ens annonce i søgemaskinen.
Der findes lidt forskellige måder at bruge Google Adwords på. Her kan nævnes søgeordsannoncer, displayannoncer, shopping og remarketing.
Det er altså ganske simpelt at starte op, men selve differentieringen kan tage tid og ressourcer.